Recept: Banankaka! M M M M

En vän vi saknat länge hälsade äntligen på. Vi ville bjuda på något så jag bakade en sån himla god banankaka som jag bara måste dela med mig av. Hittade receptet på www.recepten.se , de verkar ha en massa bra recept där! Kakan är jättesaftig och smakar verkligen banan!


Kakan blev stor (hög i min form), men vi käkade upp halva på tre utan problem (och då åt vi även chokladbollar till kaffet)! Jag tänkte inte på att fota den när den var "oskuld", men ni får ha lite fantasi! Betyget blir M M M M och det femte M:et kan nog tillkomma beroende på vad man serverar med. Det kan också öka betyget om man lyckas pilla i lite skivade bananer på toppen (använd då en form med avtagbar kant och lägg i bananskivorna lite innan kakan tas ut).

Nog med babblandet här kommer receptet:


Saftig Banankaka:

1 kaka, ca 12 bitar
Tid: ca 1 h, vara 45 i ugnen

Du behöver:
  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker eller 1 dl brun farin strö + ½ dl råsocker + ½ dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk kanel
  • 1 krm salt
  • 4 väl mogna bananer
  • 1 dl flytande margarin
  • 5 dl vetemjöl
  • 1 dl mjölk
Gör så här:
  • Vispa ägg och socker pösigt. Använd gärna elvisp som du kan använda för hela detta recept.
  • Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet. 
  • Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. (Här använde jag en potatismosare och mosade inte så fint så att det blev små bitar i moset, det blev gott när kakan var färdig!)
  • Tillsätt bananmos, flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.
  •  Häll smeten i en smord och bröad rund form, ca 22 cm i diameter.
  • Grädda mitt i ugnen i 175 grader i 45 minuter.
  •  Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0