Azorerna VS. Nordisk Jul???


Var kom julruset ifrån?

Nu när allting har stillat sig och jag lägger mig ner i sängen och slappnar av så kommer tankarna på julen. Det är ju helt sjukt såhär i mitten på augusti, men hela min själ tycks få någon slags inspirationsboost av julstöksfunderingar. Jag planerar julklappar, julrecept, juldekoration, julkort och finkläder till julen, i mina engagerade tankar. Känns som att det kommer bli bärldens bästa jul i år! Det är bara ett problem... jag ska inte tänka på det här nu!

Azorerna för Guds skull, Mia!
Nej jag har inte glömt Azorerna! Det ligger så nära i tiden (vi åker på torsdag 20/8), varför drömmer jag inte om det? Det finns en alldeles uppenbart logisk förklaring till det: Azorerna är för abstrakt, främmande och avlägset för mig. Det går lätt att drömma om när man ser det i en reseguide, så länge man inte har bokat resa dit. Stället ser helt fantastiskt ut och jag är övertygad om att Azorerna hade varit Edans Lustgård om nu det hade funnits. Stället fullkomligen skriker romantik, äventyr och skönhet och enligt guiderna jag läst vimlar det av äventyr och sedvärdheter, samt - ej att förglömma - god mat och ananaslikör. Men jag kan i min vildaste fantasi verkligen inte se mig där! Jag är för liten för sådant, för fattig, för oberest, för underklass. Jag känner att jag krymper ner till millimetersize när jag tänker på att på torsdag åker lilla jag med mitt livs kärlek ner till Azorerna och lever lyxliv i en vecka.


Det kommer skita sig!
Jag har redan radat upp 100 saker i huvudet som kan skita sig med resan. Rubbet har jag räknat med: Att min förkylning ska utvecklas till öroninflammation, att vi inte ska hinna med incheckningen i tid och t.o.m. att någon av oss dör när som helst innan resan! Inte blir det bättre av allas kommentarer om ficktjuvar, magsjuka, borttappat bagage etc. Förkylningen känns mest hotande: Jag fick riktigt ettriga öroninflammationer i övre tonåren, flera år i rad... de satte sig på balansorganen så jag kräktes så fort jag rullade i sängen. Lite svårt att flyga då... Men jag har gjort träningsuppehåll sen i tisdags och äter massor med C-vitamintillskott för att förhindra. Ändå har jag ont i hals, känningar i öronen, samt värk i musklerna. Men så har jag haft förut utan att utveckla vare sig feber eller öroninflammation. Öroninflammationen var sex år sen jag hade sist...

Är nog bäst att tänka på julen i alla fall!
Jag tror att om jag fortsätter tänka på Azorerna så kommer min pessimism se till att det skiter sig på ett eller annat sätt. Det är såklart att jag är värd att åka dit, men det logiska är inte alltid klart för känslorna. Så jag fokuserar helt enkelt på vilken mysig och stämningsfull jul vi kommer få, så kan jag börja drömma om semestern på planet! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0