En planering för styrka!



Nu jävlar ska det lyftas skrot!
Nu har jag länge känt att jag vill upp nästa nivå med min träning så jag lägger om planeringen lite. Vill bygga lite mer på muskler och tänker satsa på både på att göra dem uthålliga och explosiva. Uthålliga muskler fixar jag på Body Pumpen. Man använder sig inte av speciellt tunga vikter men upprepar rörelsen i en låts tid. Explosiva muskler får jag av att träna i gymmet. Då använder jag så mycket vikter som jag bara orkar och gör upprepningar på 3 x 10 ggr (börjar så i alla fall). Samtidigt vill jag ha kvar konditionen, dels för att jag behöver den för att kroppen ska må bra, ansträngningsastman ska bli bättre, stress/press/aggressioner ska rinna av mig och för att jag tycker det är roligt och får sådan kick av även den träningen. Konditionen består för närvarande i Spinning och Cross-Trainer. Jag har funderat endel på hur jag ska få ihop detta. Det blir mycket mängd träning, men jag tycker det är roligt och läser deltid nu i sommar så jag hinner och vill det. Svårast blir att undvika att träningsvärken förstör träningen. För att lösa det måste jag elt enkelt dela upp styrketräningen i gymmet på 3 ggr/v och på Body Pumpen Minska vikter på de muskler jag har träningsvärk i för tillfället.

Jag har gjort ett schema:
  • måndag: Body Pump (lätta vikter på ben) + cross-trainer/spinning själv
  • tisdag: Spinningpass + stabilisera muskler för handleden
  • onsdag: Arm-pass i gymmet (biceps, triceps, axlar, magmuskler i maskin) + cross-trainer
  • torsdag: Bodypump (lätta vikter på biceps, triceps, axlar) + cross-trainer/spinning själv
  • fredag: Spinningpass + Rygg-pass i gymmet (hela ryggen i 3 övningar, bröst)
  • lördag: vilodag
  • söndag: Spinningpass + Ben-pass i gymmet (benpress, framsida lår, baksida lår, crunches på matta)
Varje vecka byter jag ordning på passen i gymmet genom att rotera baklänges (så att jag varierar vilka vikter jag plockar bort på Body Pumpen). Självklart köra jag inte detta schema helt och hållet utan lyssnar på kroppen och känslan. Jag gillar inte att planera så här detaljerat egentligen, men för att kunna fokusera på musklerna måste jag göra det. Därför händer det nog att jag hoppas över träningen eller byter ut styrka mot kondition ibland. Ofta känns det lite tråkigt att träna på kvällen eftersom jag hellre träffar Fredrik när han inte jobbar, så då blir det nog endel omstruktureringar. Men det här schemat är grundtanken i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Gurra

Nä nä nää!! Det där låter ut att vara alldeles för tufft. Skall du inte ha nån ledig dag att bara få lata dig??

2009-06-25 @ 16:28:46
Postat av: gurra

Aha, Lördagen ledig i allafall, men alldeles för många träningsdagar. Du ser ju inte ens överviktig ut. Borde väl räcka med lite lagom underhållsträning 3 ggr i veckan?

2009-06-25 @ 16:30:18
Postat av: Mia

Tack för dina klommentarer Gurra! =) Jag tränar inte för att gå ner i vikt längre. Jag tränar för att jag tycker det är skitkul, jag mår bra psykiskt och fysiskt av det och för att få starkare muskler. Träningen har kommit att bli en hobby, även om det låter som en jobbig hobby. ;)

2009-06-25 @ 18:49:26
URL: http://miamant.blogg.se/
Postat av: gurra

Ja, det skall ju bli som ett beroende.. Varför känner aldrig jag det? Enbart jobbigt fast jag försökt hålla igång i 3 år nu. Fast nja, en långpromenad och lyssna på podradio är ganska gemytligt. Det är nog mest fobierna som gör det jobbigt.

2009-06-26 @ 18:10:54
Postat av: Mia

Jag förstår det... beroendet man får kommer av ämnen som utsöndras när man anstränger sig mycket kondition eller muskelmässigt... när man tar i så man skiter på dig typ :P

2009-06-26 @ 21:11:37
URL: http://miamant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0