Äntligen får Sverige själ!

Solen har väl aldrig varit mer välkommen
Äntligen kommer den! Solen, myten, legenden! Uppträder live här i Sverige och glädjer oss bistra svennar med sin karismatiska närvaro! Det är solen som ger människan själ, det är jag övertygad om! De som lever i varmare klimat har nog svårt att se vilka underverk solen gör. Den får oss här i norden att krypa fram ur våra igloos, tänja lite försiktigt på våra otränade mungipor och brista ut i ovana leenden. Sen dröjer det inte länge förrän man hör alla grannar nyvaket men engagerat överrösta gräsklippare, altanbyggen, radiostyrda bilar, häcktrimmrar och mopedister i för en gångs skull ärligt välvillig konversation med varandra. Efter 3 veckor av konstant mulenhet behöver vi sannerligen denna själgivande sol. Nordbon har inte varit såhär glad på länge!

Midsommar
Denna midsommar fick vi besök av min bror Tomas (vi är inte släkt utan det är min biologiska pappas föredettas son) och hans flickvän Ylva. Tomas har alltid varit en hängiven traditionsidkare så vi käkade en ordentlig midsommarlunch - ni vet en sån med sill, skinka, sommarpotatis med dill och nubbe. Visserligen var jag och Fredrik inte tillräkligt vuxna för att inta sill och nubbe, men resten gick ner lätt! Sen drog vi till Linus och Sjalle (Fredriks bror med sambo) och grillade. Jag är fortfarande stolt över min hemmagjorda potatissallad med fransk senap, dragon, rödlök och crème fraishe, så jag tänker inte ens nämna det vi grillade av risk för att det ska ta rampljuset från min utsökta potatiskonst!

Börjar få grepp om plugget
På fredag är det tenta, eller deltenta, eller deluppgift, eller vad man säger. Det är på en envist krångligt skriven bok (en sådan utan punkter och komman och meningar som täcker halva sidan). Men denna gång ska jag inte läsa pärm till pärm, för detta är nämligen en sådan klassisk kurslitteratur som kan översiktläsas genom sammanfattningar och introduktionskapitel.  Jag har ritat upp en ordentlig tankekarta för att få en bra översikt på boken. Har nu läst allt övergripande och  det är endast lite luckor som behöver fyllas i. Motvilligt gör jag detta "the easy way". Var ju på en KLOK-kurs i höstas (3 hp) och lärde mig att bara läsa översikts- och sammanfattningsbitarna av boken. Först nu vågar jag prova det. Känner mig som en riktigt dålig student, men jag har hört att många, kanske de flesta, gör såhär. Hur hinner de annars med att supa, strula, shoppa och fjanta runt enligt fördummande kåranda så mycket som de gör?


Var tvungen att lägga ut en bild på balkongen i solskenet. Det var så härligt att sitta där och plugga i solen, speciellt eftersom vi fått både blommor och parasoll av mor min! (Tack än en gång för finheterna mamma!) Har planer på att införskaffa plaststolar med nedfällbar rygg med dynor till och en dyn-låda (de hade REA på Jysk). Kanske en och annan blomma till... det är ju så trevligt! Jag börjar bli tant! Lol!

Kommentarer
Postat av: Trollmor

Hihi....min Mia har blivit vuxen....fast inte för vuxen. Visst är väl solen livgivande. Vi bor minst 300 mil för långt norrut! Så mysigt ni har fått det på balkongen. Skulle kanske vara skönt med en gammal matta åxå?? Ja,ja, ska sluta....Dom har billiga mattor på IKEA. Visst ja, skulle ju sluta. Lol på dej med.

2009-06-23 @ 22:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0