Yaz fungerar!

Hej på er!

Jag skrev ett inlägg förra året som har rubriken PMDD och P-pillret Yaz. Jag har fått några kommentarer på den och tänkte nu posta ett kort inlägg som en uppföljare och hoppas genom detta kunna hjälpa de som har besvär med PMS/PMDD.

Jag har ätit Yaz i ett gäng månader nu. Det lär ju vara runt ett halvår. Såhär mår jag nu:
  • Ibland kan jag känna mig en liten aning rastlös och extremt chokladsugen vid äglossningstiden oftast kommer lite "mensvärk" men ingen blödning såklart
  • Jag har ibland en halv grad högre temperatur ett par-tre dagar innan mens och under mensen, så jag kan bli lite trött och frusen
  • Jag har mindre mens under färre dagar med normal mensvärk
  • När jag har missat att ta ett piller har jag verkligen mått piss psykiskt och fått ångestattack två dagar efter missen, men detta har bara hänt två gånger, den ena gången fick jag en lång mellanblödning
  • Förutom när jag har glömt att ta ett piller så har jag inte haft några psykiska besvär alls annat än en liten rastlöshet i samband med ägglossning
Såhär i efterhand kan jag inte förstå hur jag orkade att leva med PMDD:en. Jag var så innerligt psykiskt trött när jag tog kontakt med barnmorskan att jag förmodligen inte hade orkat många vändor till. Jag känner tacksamhet varje gång jag tänker på mens/PMDD samt varje gång jag tar ett piller. Jag ska ha mens imorgon och jag mår oförskämt bra. Jag är glad och lycklig och njuter av livet! Så jag råder er som har problem att testa Yaz.

Tack för era kommentarer! Hoppas ni får samma hjälp som jag fått!

Kommentarer
Postat av: Linda

Saken är klar! Jag mailar barnmorskemottagningen på stört! Detta måste jag också prova!



Kram och stort tack (igen)!



Linda

2010-04-12 @ 19:44:55
Postat av: angelica

Vad bra att det funkar gumman =)! Är så glad för din skull! Du förtjänar att må bra!!! vill ses snart! miss u! pussssss

2010-05-02 @ 22:44:15
URL: http://remembertoliveyourlife.blogg.se/
Postat av: Linda

Några små frågor från en som precis har börjat med Yaz av samma anledning som du:



Hur länge fick du ta Yaz innan du märkte någon skillnad i humöret (från PMDD-inferno till värdigt liv)? Man börjar ju ta tabletten på mensens första dag. Blev det rentav en förbättring så snart som vid nästa mens eller gick det mer gradvis?



Märkte du någon förvärring av symtomen precis i början när du började ta Yaz?



Linda (igen) :o)

2010-05-11 @ 14:35:42
Postat av: Ida Fransson

Hej! Jag är verkligen jätte lycklig att jag hittade din blogg.. Jag lider extremt mycket av pms.. Jag har mått dåligt en längre tid och har känt mig riktigt deprimerad.. jag gick till gynekologen och fick också tips om "yaz", ska börja med dom om ca en månad. Har så höga förväntningar och blir jätte lycklig på tanken om mina pms besvär skulle bli bättre.. MEN sen har jag läst nu på massor av sidor (från usa där pillret kom ifrån först) att människor kommit ner i svåra deprissioner efter att dom tagit "yaz". Då blir jag livrädd.. Vill ju inte riskera att bli ännu mer deprimerad.. Men det kanske är olika.. Tänkte om du fortfarande bara mår bra av pillret? Vore såååå tacksam om du svarade.. Kram Ida

2010-06-04 @ 00:12:42
URL: http://I
Postat av: Linnéa

Hej! ramalde in på din sida när jag sökte om yaz... har så länge haft psykologiska problem, ja häftigt temperament, ångest osv. tänkte jag skulle göra en tur till gyn för att se om pms kunde vara boven eller om jag behöver anger management ;-) hursom. har ätit yaz i dryga veckan och igår och idag var jag verkligen inte nån vidare bra morsa, fru eller nånting alls! mådde du sämre till en början? tänkte att eftersom man ska vara känslig för förändringar i hormonerna med pms så borde ju även pillrena till en början ställa till det? eller? tacksam (!) för svar! funderar på att kasta dom nu när jag mår såhär vidrigt...

2011-06-03 @ 21:11:47
Postat av: Miamant

Hej Linnéa och Ida och Linda och alla andra som läst mina inlägg om Yaz. Yaz fungerar för mig... Men jag har förstått, efter korrespondens med andra som läst min blogg, att pillrena kan få motsatt effekt: ett labilt psyke överlag under hela cykeln. Slutsatsen måste bli att Yaz hjälper vissa väldigt bra, men får andra att må sämre. Men bli inte nedslagna av det. Jag har provat piller som har hjälpt andra men som fick mig att bli vidrigt labil under hela min cykel. Förhoppningsvis är det en fråga om "either or". Antingen är man en Yaz:are eller så blir man hjälpt av de pirren som fick mig att må skit. Och funkar inte de så finns det säkert något piller som fungerar. Fortsätt prova. Jag kommer alltid hålla tummarna för alla kvinnor som lider av detta! Kram på er! /Mia

2011-06-05 @ 23:24:51
URL: http://miamant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0