Börjar lugna ner sig... skööönt!



Två veckors fullt ös - medvetslös!
Den senaste tiden har varit minst sagt hektisk. Med undantag för en Cinderella-kryssning förra helgen och en "girls night out" på en väninnas möhippa i fredags så har jag inte tagit 5 minuters upphåll från att-göra-listan! Folk undrar hur jag har pallat trycket, men det är inte så jobbigt om man tar kontrollen över det som ska göras:
  1. Planering: Skriver Att-Göra-Listor, en för varje dag och bockar sedan av vart efter. Dessutom för man in den långsiktiga planeringen i kalendern.
  2. Gör det jobbigaste först: Ringer de jobbigaste samtalen, läser den svåraste kursboken och utför den tråkigaste sysslan först. På så vis känner man sig stolt över sig själv samtidigt som de resterande uppgifterna framstår som lätta och nästan vilsamma i jämförelse.
  3. Hålla ordning: När man har hundra saker på gång samtidigt är det omöjligt att hålla någon information i huvudet under en längre tid. För att slippa uppta tankarna och tiden med vart hålslaget tagit vägen får man se till att ha en avsedd plats för det - och allting annat. Dessutom stör smuts och oreda koncentrationen genom att jag tänker "jag måste diska, bädda och plocka i ordning papprena sen" och så blir jag stressad.
  4. Avkopplande måltider: Genom att tända ljus och duka fint med servetter etc, tar jag tillfället i akt att ladda betterierna när jag ändå tar paus för att äta. Eftersom jag vill vara fullt fokuserad på det jag gör så ka jag ändå inte utföra något "vettigt" när jag äter.
Det som har varit svårt är att jag blivit så beroende av att göra allting på mitt sätt så att ingenting ska störa ordningen i mitt huvud. När Fredrik har städat eller gjort något annat hemma så har jag gått efteråt för att ställa hålslaget på sin vanliga plats. Jag har kännt mig rättså hemsk då, men som jag skrev så har ordningen varit jätteviktig för att jag ska kunna hålla fokus uppe. För jag lovar att jag inte överdriver att jag många dagar hållit på från 7 på morgonen till 4 på natten med sysslor, utan andra pauser än just måltiderna.

Mina sysslor
Vad är det jag har pysslat med då? Jag får lista upp detviktigaste nedan, men jag kan säga att varje dag har inneburit minst 10 olika sysslor att göra som tillfaller någon av dessa kategorier:
  1. Ordförandeskap: Jag har blivit ordförande för våran bostadsrättsförening. Förra ordföranden flyttade och planeringen var att Fredrik skulle ta över. Med böcker ifrån biblioteket satt han därför och pluggade på om detta. Dagen innan föreningsstämman tog jag mig en titt i böckerna och hittade svaren på 3 minuter som han letat efter länge. Jag har ju pluggat i 3 terminer och har vanan inne, medan han har jobbat som elektriker i 3 år. Så utan någon egentlig tid att förbereda mig blev jag ordförande och firmatecknare. Det har inneburit en hel del arbete på kort tid.
  2. Sommarkurs: Jag läser en kurs i ungdomssociologi på distans under sommaren. Den avslutas idag så jag har under de senaste två veckorna läst den sista boken på 300 sidor, samt skrivit ett PM som sammanfattar 3 kursböcker. Kursen är oerhört intressant, men det faktumet har ju inte gett mig mer tid - dock mer energi att ta itu med studierna!
  3. Azorerna: PÅ TORSDAG ÅKER VI TILL AZORERNA! Det ska bli helt underbart! Vi har sparat i över ett år för denna resa. Egentligen skulle vi ta en lite billigare resa i höst så vi skulle ha hunnit spara ihop till med fickpengar, men detta tillfälle ville vi inte missa, så vi bokade denna resa och har som ett resultat av detta sprungit endel ärenden på banken samt levt jättesnålt hela augusti. Resan ska bli jättehärlig, men inför den har endel småsaker behövt fixas. Till exempel, resa till och från arlanda, hitta info beträffande packningsregler, köpa regn- och badkläder osv.
  4. Tradera: För att få lite med pengar till resan har jag sålt kläder på Tradera. Det var det inte värt, kan jag säga lite efterklokt. Visst fick vi ihop en 500-lapp, men det har tagit oproportionerligt lång tid att hitta kläderna i förrådet, lägga upp annonser, maila runt, tvätta, packa och skicka.
  5. Jobbsök: Jag vill inte säga för mycket om jag inte får detta jobb, men jag blev tillfrågad av en arbetsgivare om jag var intresserad av en tjänst som jag länge varit jätteintresserad av. Jag har varit på arbetsintervju för detta och naturligtvis ville jag vara påläst inför detta, så jag har ägnat en del tid åt reasearching! När jag kommer hem från Azorerna ska jag kontakta arbetsgivaren för att se hur domen blir. Jag är så otroligt pirrig inför detta, för det är ett jobb jag verkligen vill ha!
  6. Vänners giftemål: Till alla i vänkretsens lycka ska två kompisar gifta sig i slutet av augusti! Jag och Fredrik upptäckte dock att vi inte hade samma storlekar längre som våra finkläder, så vi har varit tvungna att ordna med nya finheter. Detta har inte varit helt enkelt eftersom vi elat spara pengar denna månad. Därför har det bliriv ett hektiskt jagande över Internet för att kunna beställa skor och vissa kläder på faktura. Dessutom har brudens möhippa planerats. Den blev hellyckad (vi hade den i fredags)! Jag kommer nog skriva om den snart, men jag vill höra mig för först så att jag får lägga ut bilder på den.
  7. Hushållssysslor: Dessa måste göras oavsätt tidsbrist. Dessutom har jag varit extra petig av den anledningen jag skrivit om ovan.
Vad har jag fått ut av det?
Jag måste säga att jag har vuxit och fått självförotrende av att förstå vilken enorm kapacitet jag har. Det känns skönt nu när tempot har lugnat ner sig, men igår när Fredrik masserade min hårbotten (det och fotmassage är det bästa jag vet) rann tårarna för att spänningarna släppte. Jag var oerhört trött hela gårdagen. Jag hade räknat med att ha endel att göra dessa två veckor, men ordförandeskapet trodde jag inte skulle tillfalla mig. Hade jag vetat det hade jag lagt upp planeringen över längre tid innan. Nu har ju allting gått bra, men jag har inte hunnit träffa vänner eller vara någonting med Fredrik. I detta lite lugnare tempo hänns det lite rumphugget faktiskt, jag vet inte vad jag ska göra av den tid jag har fått. Men en kompis vi inte har träffat på länge kanske skulle hälsa på idag. Och Fredrik och jag har en mängd kramar att ta igen. =)


Kommentarer
Postat av: Trollmor

Kan bara säga en sak:STOLT! En eller kanske två små grå, har du ärvt av mej. Så jag blir så stolt och rörd. MIN LILLA TJEJ HAR BLIVIT VUXEN! Men så läser jag inlägget innan, om födelsedagsönskningar. Pust, hon är ändå min "lilla" tjej ändå. Love you!

2009-08-16 @ 19:31:25
Postat av: Miamant

Haha, jo vuxen blir man aldrig på riktigt! Det är bara ett sken man bär upp! :P Puss!

2009-08-16 @ 19:33:26
URL: http://miamant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0