Mia om sin träning:

Ger det ett nytt försök!
I veckan som kommer tänker jag göra ett nytt försök att komma igång med träningen efter pollenperioden. Förra veckan gick det ju inge bra eftersom jag på onsdagen var med på ett Step-Up pass (ni kan läsa min finfina step-up poesi i ett tidigare inlägg, helt kart värd att läsa): Resultatet av det idiotiska upp- och nerfjantandet på en bräda var fem dagars ihopkrympta vadmuskler. Alltså kunde jag inte träna mer denna vecka. Men imorgon kör jag igång igen! Från 2 pass i veckan med Body Pump, som jag körde under pollenperioden, kommer jag utöka med konditions- och/eller rörlighetspass med styrka i gymmet 3 ggr/v. så att träningstillfällena är 5 st/v. Förmodligen lägger jag på lite kondition efter Pumppassen också.

Kondition :-)
För konditionen kommer jag mest köra spinning (zone), men det lär väl bli endel på cross-trainer också. Funderar på att lägga över en ljudbok i MP3-spelaren och lyssna på samtigt. Min erfarenhet är att om man inte tänker på att man tränar så orkar man mer. Hittills har jag kört dace/techno i lurarna och det funkar ju bra. Men man kan ju alltid testa om det finns något bättre. Egentligen är det styrka (maskiner/fria vikter i gymet, samt Body Pump) som är min träningspassion, men konditionen gör mig så pigg och glad till vardags. Jag längtar verkligen!

Ska man verkligen hålla på å sätta massa mål?
Jag funderar på lite mål och träningsbelöningar. Det här med mål är ju viktigt enligt alla hälsomagasin och hurtbulle-experter. Men jag vet inte riktigt om jag tror på det... för att träningen ska vara och förbli en del av ens liv tror jag att man ska se träningen som ett mål i sig. Alltså att man redan är i målet när man tränar. Det är ju dessutomså individuellt ad man klarar av i form av träning och hur man kommer att se ut med uthålligare eller explosivare muskler. Att sätta ett realistiskt mål innebär ju att man måste kunna förutsäga vad man är kapabel till att uppnå. Samtidigt: Sätter man ett mål så existerar ett underförstått budskap om att man inte är nöjd i nuläget. Och då har man ju missat totalt vad träning handlar om! Att röra på sig, att jobba för sin egen hälsa, att känna musklernas fulla kapacitet... det är själva essensen av nöjdhet för mig! Att träna och tänka "jag är här, jag kan röra mig så här fort, såhär smidigt och jag kan generera såhär mycket styrka" är att vara så nära sig själv som det bara går - är att vara NÖJD!

Belöningar är ju coolt, asså!
Men belöningar är ju alltid kul! Den största belöningen är ju som jag nämnt ovan att befinna sig i träningen och må bra fysiskt och psykiskt av den! Men det blir ju liksom överroligt om man hyllar sin träning genom belöningar ibland. Jag kanske inte är så himla fint inställd till mål, men en form av mål kan jag ändå sätta, som när de är uppnådda belönas med en liten present till mig själv! De målen kan få handla om tid. Så när jag har tränat minst 5 ggr/v under en si och så lång period så får jag en pryl! Detta är prylar jag vill ge mig själv i belöning:
  1. Träningshandkar med handledsstöd till styrketräning. Mina nuvarande handskar har inget stöd för handleden och jag börjar komma upp i så tunga vikter på Pumpen nu att jag behöver stabilisera upp dem för att palla att lyfta tyngre. 
  2. Nya träningsskor. Mina nuvarande har ingen friktion kvar så jag glider lätt på Pumpen. Speciellt när man gör utfall, då känns det som att man ska glida ner i spagat... Dessutom är skorna för tighta på bredden... jag har inga söta smala flickfötter utan mina Kalle Ankafötter behöver lite bredd att svettas på. Som det är nu somnar fötterna efter 20 minuter på Crosstrainern eller spinningcykeln och efter en timme på Crosstrainern får jag stora vattenblåsor på fötterna. Det är visserligen lite kul... för jag kan inte sluta peta på dem och fascineras över hur stora de är och undar över vart allt vatten kommer ifrån. Är det ens vatten? Jag tar det för givet bara för att det heter vattenblåsor... men om det är vatten skulle man alltås kunna dricka det? Så om man är ute i öknen utan vatten av någon anledning ska man ta på sig för små skor så man kan dricka ur sina vattenblåsor! Mia Wilander - överlevnadsexpert! Kids, do try this at home!
  1. En träningsmatta. Inte en sån där salt tunn youga-sak utan en som man kan göra sit-ups och dyl. på. Vill kunna träna lite hemma när andan faller på.
Jag är övertygad att jag kommer på fler grejer jag vill ha sen, men tills vidare så tycker jag detta är skitbra belöningar!

Veckan som kommer:
De här passen tänkte jag gå på i veckan som kommer. Kan bli eventuella ändringar i helgen beroende på vädret, dock. Är det fint väder kanske jag och Fredrik åker på en gullisnutt-dejt på Grönan bara för att vi är så himla vuxna av oss!

Måndag: Body Pump + minst 20 min Crosstrainer
Tisdag: Zone 2 + styrka i gymet
Onsdag: ska fan testa Pilates!
Torsdag:
Body Pump + minst 20 min Crosstrainer
Fredag:
Zone 3 (morgonpassa = sköööönt) + ev. styrka i gymmet
Lördag: Vilodag
Söndag: Zone 3 + ev. styrka i gymmet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0