Vem är jag egentligen?

Microblogg/bloggy
Suttit på www.bloggy.se och microbloggat med växande faschination. För er som inte vet vad det är: Blandning mellan chatt, blogg och forum, för att förklara det enkelt. Ni får kolla helt enkelt, bara att joina (jag heter miamant där också). Anyways... på bloggy sitter jag och skickar ut små notes ibland, talar om vad jag gör eller hur jag känner. Sjuka är att 9 av 10 gånger så har det handlat om plugg. Att jag tar en pluggpaus, att jag återgår till pluggandet, att jag är trött på att plugga, att tentan närmar sig etc. Men det är verkligen så att jag inte haft tid för något annat än att plugga. Sista två veckorna har det bara varit plugg från morgon till kväll.

Socialt stöd och uppmuntran
Och så nu när jag kommit hem ifrån tentan så tänkte jag på vilken tur det var att jag hittade bloggy eftersom det är den enda sociala aktivitet jag har hunnit delta i, i princip. En löjlig sak med det hela är att jag fick nys om microblogging i min kurslitteratur som jag läst inför tentan idag. Författaren (sociologen) hade analyserat bl.a. microbloggning med olika sociala teorier. Det heska med den här berättelsen - och huvudpoängen i detta inlägg - är att jag precis tänkte skriva på Bloggy att jag var tacksam för att kurslitteraturen lett mig dit...( ! )

Jag är en tönt!
Men jag skrev det inte. Det kommer en tid då även jag måste inse att den som sitter längst fram i klassrummet, citerar teoretiker om reklaminslag på TV och vill visa hela microbloggvärlden hur plugget påverkar ens liv, inte är cool! Och jag är ju cool, coolast. Jag skrattar åt ordvitsar, men bara coola ordvitsar. Så jag är cool.

Vad är det som är så coolt med mig?
Faktiskt så kvarstår faktumet att jag inte vet vem jag är. Tänkte dra en paralell om en teoretiker som talar om hur identiteten urholkas. Jösses. Nej. Hur säger man nej på ett coolt sätt. Ofta? Orka? Fuck No! Mm, det lät bra... det är ngt actionmovie över Fuck No! Och vid huvudvärk vänder man bara på det så blir det No fuck! <<< där kom ordvitsen. Fuck yeah! Hur som helst, ingen paralell. Jag ska förklara det här utan uppbackning av snubbar som är töntigare än mig. Jag måste ju ha något som fyller tomheten som all mental ansträngning lämnar efter sig. Efter varje tenta kommer det här tomrummet och jag har undrat varje gång vad jag ska fylla det med. Som att jag har glömt bort vem jag var. Egentligen skulle det väl innebära att jag kan göra en ny Mia efter varje tenta? Hitta nån hobby (nåt coolt). Köpa nya kläder - för kläder = identitet. Och såklart skriva utförliga blogginlägg om vem jag är - bara så att alla vet! Men snart kommer det ju en ny kurs och då drattar jag dit igen! Jag blir så hänförd av alla teorier och att läsa om hur samhället byggs upp. Rycks med av det problematiserande sättet att tänka. Vill hitta vänner online att diskutera stora tänkare med. Så förstås plugget inför tenta, som jag hatar men inte tycks leva utan.


Jag är en cool tönt!
Ohjälplig är jag. En riktig plugghäst. Jag skulle till och med kunna tänka mig att fortsätta och doktorera. Men jag vill ju så gärna vara något mer än det. Jag vill inte vara mina funderingar om världen. Det kan omöjligt vara min personlighet. Jag vill stå på min egen scen, inte läsa om den och vara publik till den. Jag vill vara i mitt eget rampljus, inte rikta strålkastarna mot postmoderna teoretiker. Men om jag ska vara huvudrollen i mitt eget liv så måste jag veta vem jag är. Och eftersom jag inte vet vem jag är kan jag ju lika gärna välja vem jag är. Det måste vara något som håller, både mitt i och emellan kurser. Så plugghäst-tönt kommer jag inte ifrån. Men jag vill ju vara cool också (nu när man ändå väljer fritt). Så visst fan är jag cool. Då har jag täckt in de viktiga egenskaperna. Varandras motsatser, vilket innebär att de rymmer allt där emellan. Jag är alltså en cool tönt och allt däremellan! Tack för mig, ni kan applodera nu!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Välkommen till de coola töntarna! klappar händerna

2009-05-29 @ 23:09:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0