Tillbaks till de sköna rutinerna!

 

Äntligen hälsosamma rutiner igen!

Visst blir man sugen när man ser bilden? Det är just frukt, grönt och andra nyttigheter som jag kommer fylla min mage med hädan efter (igen). Nu har jag haft semester på Azorerna i en vecka och frossade så kopiösa mänder socker och vitt bröd med fet ost att jag lagt på mig en go mjuk massa runt magen och stjärt. Sen vi kom hem för en vecka sedan har jag gjort halvhjärtade försök att sluta med frosserierna, men det har itne gått. - Och jag vet varför:

 

Det behövs en plan:

Jag har fastnat så mycket i sockerberoendet att jag behöver en ordentlig plan för att go healthy. Jag måste bestämma mig på alla plan i min sockerboostade hjärna att "nu är det dags"! Det ska kännas i hela kroppen när man beslutar sig för en förändring av rutinerna. Så bra då, för jag känner verkligen i hela kroppen att jag vill det här nu. Jag har ju sådan stor potential som jag lätt använder mig av när jag äter rätt kost och tränar tillräckligt. Min kropp är egentligen jättetrött på meningslöst smask och jag kan nästan höra den srika efter att få ur socker och diverse konstgjort ur systemet. Jag detoxar inte, det tror jag inte på, men med rätt kost och motion hjälper kroppen sig själv.

 

Lättare när jag får träna igen

I tre veckor har jag haft träningsuppehåll för att jag varit förkyld. Kroppen saknar välmåendet den får av träningen och vill iderligen att jag ska sockerboosta den. Det är svårt att ta iväg snask-belöningen när man redan tagit bort tränings-belöningen. Så nu, när förkylningen verkar vara så gott som borta, så blir det lättare att återuppta hälsosamma kostvanor i samband med träniongsstarten. Dessutom så är jag en ohjälplig svart- eller vittmänniska och har svårt att bara vara hälsosam med kost och inte träning. Att jag får fokusera 100 % på något verkar vara villkoret för att jag ska klara av någonting.

 

Lite fåfänga är det allt...

Egentligen gör inte mina extrakilon så mycket. Jag är fortfarande smal och jag ser väl helt okej ut. Men jag trivs inte riktigt såhär, det blir fel när jag ser mig i spegeln och kan konstatera att det inte ser ut som jag förväntar mig. Jag hade hunnit vänka mig ganska bra vid min nya vikt och nu efter resan så är det lite konstigt att se annorlunda ut. Men så måste jag erkänna att det handlar endel om fåfänga också. Jag är mänsklig: jag vill känna mig snygg, så är det nog för de flesta. Dessutom är jag ju på väg att bli styrketräningsinstruktör på gymmet i höst och då känns det som att en välskött kropp som man är stolt över utgör en hel del symboliskt kapital (Borieus begrepp... väldigt förenklat kan man säga att det är till min fördel respekt- och karriärsmässigt).

 

 

 

Mitt fokus:

Jag kommer utgå ifrån en kost med mycket frukt och grönsaker.

  • Jag är inget fan av GI-kosthållning, men jag utesluter vitt bröd och vanlig pasta/ris. Bröd, pasta och ris kommer vara fullkorn.
  • Fisk kommer (med inspiration av Azorernas fiskkonsumtion) konkurrera ut mycket rött kött framöver och kycklingen får göra sitt också.
  • Jag ska försöka klara av 9 om dagen, vilket innebär 9 frukter eller motsvarande i grönsaker, om dagen. Hälsovinsterna är fantastiska.
  • Vatten ska jag bli bättre på att dricka också. Helst kranvatten med eller utan citron. Kroppen behöver det för att kunna funka optimalt.
Träning har jag mindre tid för nu, men den har hög prio på min fritid.
  • Minst 5 dagar i veckan.
  • Styrketräning + 30 minuter spinning/motsvarande varje pass.
  • Fokusera på mage och armar i styrkan.
  • Därifrån öka först när jag fått in rutinen ordentligt igen.

Mål:
Egentligen är mitt enda mål att få in dessa rutiner och sedan behålla dem i vardagen resten av livet (i mån av möjlighet). Viktminskning, kondition och muskler kommer komma som ett brev på posten med dessa rutiner och är egentligen ingenting jag behöver oroa mig över nånsin. Men jag vet att jag kommer vilja fokusera på olika sätt på min träning för olika resultat. För mig är det inte bara upprätthållande av hälsa utan även en hobby och en utmaning. Därför kommer mål att formas och de kommer få mig att effektivisera min träning för att uppnå dem.


Inspirerad
Det ska bli kul att gå SI-utbildningen, jag läser rätt mycket i tidningar, men jag föredrar att få lära från mer pålitliga källor.

Nä nu måste jag sova, håller på att trilla av stolen...

Godnatt!

Kommentarer
Postat av: angelica

låter toppen och precis vad min kropp behöver! Jag kör med, nu kör vi!!! Fa va heta vi kommer bli ;)! Bäst att ni håller i oss grabbar hahaha =P! puussssssss

2009-09-05 @ 22:59:48
URL: http://remembertoliveyourlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0