Hej alla kvinnor som läser om PMDD och Yaz på min blogg!

Våga sök hjälp!
Jag är glad att så många har sökt hjälp. Bara en sån sak att ta sin egen PMS/PMDD på allvar är värt en applåd. Det är ofta svårt för att ingen tror på en. Bra gjort! Ju fler vi blir som söker för besvären desto fortare kommer förmodligen sjukvården att ta besväret på allvar och med den förhoppningsvis forkningsvärlden och samhället. För visst är det sant att det är en börda att bara lyckas rättfärdiga att man mår dåligt... De mest empatiska och välvilliga människor förstår inte. Men så är det med oss människor. Det vi inte på något sätt upplevt kan vi inte sätta oss in i. Ni som fött barn, kan ni förklara för andra hur det kändes... Mamman min har försökt måla upp en bild: "Försök skita ut ett bowlingklot". Jag hör henne säga att det gör ont, men jag förstår ändå inte. Och det trots att barnafödandets smärtor varit känt sen människans entré på planeten. Jag har funderat mycket över varför folk inte förstår och tror på PMDD, samt varför jag känner mig så dum när jag förklarar att jag har (hade) det. Men det är inte konstigt alls... Det de hör mig säga är "Hej jag heter Mia och jag har en sjukdom fjorton dagar i månaden som knappt är forskad på och den gör mig självmordsbenägen och skogstokig, men resten av månaden är allt lugnt". Va fan ska de tro?

Olika kvinnor hjälps av olika medicin
Det är ett gäng som har skrivit till mig om Yaz. Medicinen (ja för mig är den bara sekundärt ett P-piller) fungerar inte på alla. Kroppen är en komplex apparat och i synnerhet dess hormoner. Om PMDD behövs mer forskning så att hjälp ska finnas att få för kroppar som (på fel sätt) fungerar olika. Jag fick en kommentar på ett tidigare inlägg av en kvinna som hört att Yaz kan orsaka depression. Detta har inte inträffat för mig med Yas. Istället inträffade detta med Yasminelle (tror jag det var). Jag förstod redan efter en månad att det var P-pillren eftersom jag även mådde illa dagligen. När jag bytte mådde jag bra igen. Jag menar att depression kan orrsakas av alla P-piller om man har otur. Förhoppningsvis märker man det fort och byter. Jag vill dock uppmuntra alla kvinnor med PMDD att fortsätta leta tills ni hittar något som hjälper just er. För mig var det sbårt eftersom att jag mellan perioderna inte ville tänka på att jag hade PMDD. Men tillsist lovade jag mig själv under en jobbig period att söka hjälp tills jag hittat något som hjälpte. Jag förstod ju att jag inte kunde lita på mig själv när perioderna satte in. Då ville jag ju inte leva...

Informera mera!
Forskning inom PMDD är inget jag kan bedriva. Men en tanke slår mig i skrivandets stund. Jag har, så smått, börjat bidra med det lilla jag vet och erfarit om PMDD här på min blogg. Varför inte sprida litte information om detta i bloggosfären? Ju mer något omtalas desto med accepterat blir det. Ni som har PMDD eller lever med någon som har det... Skriv! Bloggen är många gånger ett lättare kommunikationsmedel än vad käften är. =) Skicka gärna bloggadresser till mig (via kommentarfunktionen) om ni skriver om PMDD så länkar jag till er. Självklart får ni länka till mig också. Det är nämligen inte helt enkelt att hitta information på nätet om detta så lite länkar skadar inte. I England finns det en förening som heter Know PMDD. Det är en förening med kvinnor som har PMDD för kvinnor som har PMDD. De försöker informera samhället om åkomman och samtidigt finnas till stöd för kvinnor som lider av det. Finns det någon som vet om motsvarande förening finns i Sverige? Om inte borde vi kanske funder lite på det. *ler*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0