Diskussionen om hotet mot demokratin måste fortsätta!

Fortsätt diskutera även när SD:s inträde i riksdagen slutar vara en nyhet!
Diskussionen om Sverigedemokraternas hot mot demokratin måste fortsätta! Jag har sett att SD:s inträde i riksdagen diskuteras och problematiseras vida över Internet, inte främst Facebook. Många är upprörda och känner rädsla, hopplöshet och ilska. Men ännu fler tar logiken till hjälp för att med ord försöka värna om allas rätt till mänskliga rättigheter. I tider av oro visar nu enskilda privatpersoner sitt civila kurage. De tar ansvar för vårt samhälle i sina utsagor. Vad jag menar är av yttersta vikt är att detta fortsätter att diskuteras även när SD:s inträde i riksdagen inte längre är en nyhet! När allas lika värde och rätt till mänskliga rättigheter glöms bort att diskuteras så lämnas utrymme för just sådana rasistiska organisationer som partiet Sverigedemokraterna. Så min uppmaning till er alla är att forstätt diskutera, förklara, argumentera och protestera. Ord är demokratins medel för bevarandet av densamma. 

SD:s anhängare kan aldrig bortförklara sin agenda!
SD:s anhängare försöker ofta försköna partiet och dess agenda. Men faktum är att det krävs bara en stunds efterforskning för att förstå hur partiet drivs av och propagerar för rasism. En vanlig legitimering för SD är den frånvarande invandrarpolitiken i de övroga riksdagspartierna. En slarvigt och för sällan skött invandringspolitik är i alla händelser illa. Invandrarfrågan är viktig i allra högsta grad eftersom att det direkt rör människor. Det berör "svenskar" men det berör i största grad invandrarna själva. Vad SD menar är att ta ansvar i invandringspolitiken ställer jag mig frågande och skeptisk till. Det är ingen hemlighet att partiet har uppståt ur främlingsfientliga grupper och att de fram tills nyligen illa dolt sin rasistiska hållning. Om jag som väljare i detta demokratiska land skulle vara missnöjd med invandringspolitiken, skulle jag då förlita mig på att ett parti som är fientligt mot invandrare förbättrar invandringspolitiken? Skulle jag sedan kunna ljuga för mig själv och andra och säga att detta är bra både för svenskar och för invandrare själva?

Politik som rör stigmatiserade minoriteter får aldrig utövas från ett hegemoniskot perspektiv!
Jag är kvinna och jag är - det är ett faktum - missnöjd med politiken beträffande könsmaktsordningen så som den har sett ut i Sverige (för att inte blanda in andra länder i exeplet). Om samtliga partier lämnar frågan om könsmaktsordning därhän, så lägger jag inte min röst på ett parti som förespråkar mannens domninans över kvinnan, bara för att de har en drivkraft i frågan om könsmaktsorningen. De har en politik för frågan jag engagerar mig i, men de har den utifrån den hegemoniska ordningens perspektiv.  Ett parti med nationalistiska grundvalar har naturligtvis en stor drivkraft när det kommer till invandrarpolitiken, men de är inte tillräckligt objektiva för att realisera politiken på ett konstruktivt sätt. Deras lösning kommer ifrån de svenskars perspektiv som utsätter snarare än utsätts för diskriminering. De blir inte stigmatiserade pga en  hudfärg eller ett efternamn som avviker från det svenska samhället. Istället blir de fullt accepterade av gemene svensk. Invadraren däremot har ett underordnat perspektiv, varifrån det blir svårare att bli tagen på allvar, mötas fördomsfritt och tillskanska sig de rättigheter det innebär att bo i Sverige. Men det är ifrån den överordnade sidan av denna "dikotomi" som SD vill förbättra invandringspolitiken. Om invandrarfrågan är viktig, hur kan man då överlåta hanteringen av den till politiker som har en icke avlägsen historia av förtryck av just den gruppen? Konstruktiviteten motarbetas i SD:s brist på objektivitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0